Friday 11 May 2012

kenapa ERTI HIDUP??

Setiap nafas yang dihembus
Setiap degupan jantung
Aku selalu memikirkanmu

Dalam sedar dibuai angan
Dalam tidur dan khayalan
Aku selalu memikirkanmu

Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang
Barulah terasa ku bernyawa

ALLAH ku amat mencintaimu
Kerana kau beri ERTI HIDUP
Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya

Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan
Ku bersyukur adanya kamu
Biarlah kehilangan semua yang dimiliki di dunia
Asal masih bersama kamu

Assalamualaikum semua..ehhhh…
macam pernah dengar??bukan 'macam',,memang pernah dengar pon..lagu famous,pasal cinta pulak tu... wait3x,tapi bukan tu yang saya nak bincangkan. Topik kali ini,,kenapa ERTI HIDUP??????????
          Cuba anda semua perhatikan dengan teliti lagu Sedetik Lebih nyanyian Anuar Zain ini. Kiasan yang amat tinggi dalam memuja atau untuk menunjukkan kasih sayangnya terhadap kekasihnya.

‘ setiap nafas, degupan jantung, dibuai angan ke, tidur ke,de akan tetap memikirkan kekasihnya. Terasa diri ini hidup @ bernyawa jikalau dapatkan cinta dari kekasihnya. Dia mencintai kekasihnya kerana kekasihnya beri dia ERTI KEHIDUPAN sebenar dan dia tak kan melupainya dan mencintainya sampai bila-bila. Bila ada masalah yang melanda,dia bersyukur kerana ada kekasihnya tadi di sisinya yang akan membantunya. Baginya,tak kesahlah hilang apa sekalipun, yang penting kekasihnya itu tetap bersamanya.’
         

Cuba tukar perkataan yang di boldkan itu,dengan kalimah ALLAH. Memang superb bagi saya jika ada insan yang dapat mengadaptasikan lagu ini seperti mana yang saya maksudkan. Itulah fitrah manusia mencari cinta hakiki yakni cinta ALLAH dan Rasulnya. ‘ Asal jiwakan dekat pada penciptanya’. Pengalaman yang telah disusun oleh Sang Khalik telah memberi ERTI HIDUP kepadaku. Pengalamanku di bangku sekolah, di peringkat Universiti , ketika bekerja dan kehidupan seharianku. Cerita ini kalau nak diunggkap satu persatu memang tak habis kerana ERTI HIDUP yang sebenar Allah berikan tak ternilai hebatnya, jadi cukup sampai di sini.

sahabat yang sentiasa mendambakan CINTA dari Sang Khalik..
      


  Yang penting saya harapkan anda semua dapat kefahaman yang kamil di sisi Islam. Jadi biarlah saya mengungkapkan kata-kata sedikit tetapi dapat bermanfaat terhadap semua orang. Pesanan akhir, Ingat bahawa kaedah Islam ما لا يدْرك كله لا يترك كله ) ‘apa yang tak dapat dibuat semua , jangan ditinggalkan semua’. Akhir kalam, setakat ini sahaja penjelasan saya terhadap ERTI HIDUP. Yang baik itu datang dari ALLAH, yang buruk itu datang dari atas kelemahan diri saya sendiri. Wabilahi taufik walhidayah wasalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

1 comment:

  1. mantap arr...satu analogi hebat !!!
    teruskan ubah lgu lain plak akhi...
    suggest : dan bila esok (sofazr)

    ReplyDelete